Padoms

Nezāļu spēks jeb ko no pļavā atrastā var ēst.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
  • Ziņo twitter.com
  • Pasaki Draugiem
  • Sūti uz facebook.com

Pavasaris ir laiks, kad savam organismam varam piedāvāt pilnvērtīgus, dabas dotus vitamīnus un minerālvielas.

Ikdienas uPzturā būtu ieteicams lietot vismaz vienu zaļo salātu porciju. Tie nav tikai loki, dilles, pētersīļi u.c. garšaugi, bet arī jaunās pieneņu lapiņas, nātres, balandas, virzas, mazās ceļmallapiņas, gārsa, koku un krūmu pumpuri, gaiļbiksīši, zaķkāposti.

Šie zaļumi ir dabīgs vitamīnu, minerālvielu un mikroelementu komplekss, kas satur fitoncīdus, fermentus, rūgtvielas, miecvielas un aromātiskās eļļas. Tajos ir arī folijskābe un antioksidanti – C vitamīns un karotīns. Zaļumi satur hlorofilu, kas piesaista saules enerģiju un palīdz organismam sintezēt cukura un olbaltumu molekulas. Turklāt zaļumos esošo kalciju organisms viegli asimilē. ‘

Esot laukos, dārzos un mežā, palūkojieties visapkārt un salasiet sev pirmos pavasara zaļumus!

Šopavasar vēderā liksim:

  • Balandas: augs ir bez izteiktas garšas, tāpēc lietojams kā salātu sastāvdaļa.
  • Ceļmallapas: jaunās lapiņas ir ēdamas, tās pievieno salātiem, kopā ar skābenēm un nātrēm.
  • Gārsa: no jaunajām lapām gatavo salātus, zupas un sautē kopā ar kartupeļiem.
  • Nātres: pirms lietošanas uzturā nātres ir jānoplaucē ar verdošu ūdeni, lai noņemtu dzelošo asumu.
  • Pieneņu lapas: pirmās pieneņu lapiņas ir maigas un nemaz nav rūgtas. Labi iederēsies salātos kopā ar nātrēm, spinātiem un redīsiem.
  • Piparmētras, citronmētras, gurķumētra: pirmās lapiņas pievieno dzeramajam ūdenim. Jaunās lapiņas izmanto pie salātiem un mērcēm.
  • Zaķkāposti: atrodami mežos no agra pavasara līdz vēlam rudenim. Mazās, viegli skābenās lapiņas lieliski iederēsies salātos.

Kā gatavot?

Veselības salātiem par pamatu ieteicams ņemt jebkura veida zaļumus, pievienot redīsus, gurķu ripiņas, diedzētas sēklas un graudus, riekstus vai rozīnes.

Salātus var aizdarīt ar:

  • eļļas un citrona mērci. Eļļas izvēle: olīveļļa, dažādas riekstu un kauliņu eļļas;
  • eļļas un balzamiko etiķa mērci;
  • dabīgā jogurta un sinepju mērci;
  • kefīru vai rūgušpienu;
  • zaļumus var sajaukt ar biezpienu, pievienot sasmalcinātu ķiploka daiviņu un ziest uz rudzu maizes.

Lai nezustu vērtīgās uzturvielas, zaļumus zupām un sautējumiem pievieno gatavošanas beigās.

Noplūktos zaļumus būtu vēlams lietot uzturā uzreiz.

Zaļumus ieteicams nekapāt ar nazi, bet saplūkt ar pirkstiem.

Kā uzglabāt?

Zaļumus noskalo lielā ūdens daudzumā un, lapas lieki nesaspiežot, nokrata lieko ūdeni. Zaļumus sadala pa porcijām un ietin mitrā drāniņā. Šādi iepakotus zaļumus liek maisiņā un uzglabā ledusskapī apmēram nedēļu. Zaļumus var arī sakaltēt, iebērt sausā stikla traukā un lietot pēc vajadzības. Jaunās nātres var sasaldēt un lietot zupās. Salātiem gan saldēti zaļumi nebūs piemēroti, jo pēc atkausēšanas būs mīksti un zaudējuši garšas īpašības.

Komentāri:

Jūsu komentārs:

Pasākumi gardēžiem

Jaunumi no draugiem.lv

Jaunumi no Facebook